- Maj 2019 (2)
- Mars 2019 (1)
- January 2019 (1)
- September 2018 (1)
- Juni 2018 (1)
- Maj 2018 (1)
- April 2018 (1)
- Mars 2018 (2)
- February 2018 (1)
- September 2017 (2)
- Juni 2017 (2)
- Maj 2017 (2)
- Mars 2017 (1)
- February 2017 (1)
- December 2016 (1)
- Oktober 2016 (1)
- September 2016 (3)
- Augusti 2016 (1)
- July 2016 (1)
- Maj 2016 (1)
- April 2016 (1)
- Mars 2016 (2)
- February 2016 (1)
- December 2015 (1)
- November 2015 (2)
- September 2015 (1)
- Juni 2015 (1)
- Maj 2015 (1)
- Mars 2015 (1)
- February 2015 (1)
- January 2015 (1)
- December 2014 (1)
- November 2014 (1)
- September 2014 (1)
- Augusti 2014 (1)
- April 2014 (1)
- February 2014 (1)
- November 2013 (1)
- Oktober 2013 (1)
- September 2013 (2)
- Juni 2013 (1)
- April 2013 (1)
- Mars 2013 (2)
- January 2013 (1)
- December 2012 (1)
- Oktober 2012 (1)
- September 2012 (1)
- July 2012 (1)
- Maj 2012 (1)
- April 2012 (1)
- Mars 2012 (2)
- January 2012 (1)
- December 2011 (1)
- November 2011 (2)
- Oktober 2011 (2)
- September 2011 (1)
- Augusti 2011 (1)
- Juni 2011 (1)
- Maj 2011 (1)
- November 2010 (4)
- Augusti 2010 (1)
- Maj 2010 (2)
- April 2010 (4)
- Mars 2010 (1)
Maj 2010
Spårbilen – en hållbar lösning för Karlskrona
Redaktionen 2010-05-26De flesta som verkligen sätter sig in i konceptet spårbilar blir entusiastiska, men en del blir onekligen mer entusiastiska än andra. En av dessa är Tommy Olsson (Kd), kommunalråd i Karlskrona.
- En lokal politikerkollega övertalade mig att åka på det internationella spårbilsseminariet i Uppsala 2007. Där blev jag blev helsåld på idén och nu ser jag det som min uppgift att hålla diskussionen vid liv.
Gunvor Engström, som sedan ett och ett halvt år är landshövding i Blekinge län, hör i stället till den stora majoritet som ännu inte vet så mycket om spårbilar, men som är intresserad och nyfiken.
- Det är viktigt att inte avfärda nya idéer för snabbt. De ska absolut testas och provas först. Jag tycker det låter intressant att kunna kombinera kollektivtrafiktanken med våra individuella resandebehov.
Framtidstrafik hellre än buss
Karl Henrik Robèrt, som är professor i hållbar utveckling på Blekinge tekniska högskola och grundare av den internationella organisationen ”Det naturliga steget”, beskriver spårbilarna som ett fantastiskt framtidskoncept:
- De slår det mesta när det gäller markanvändning, energisnålheta och effektiv hantering av metaller och kemikalier.
Kommunalrådet Tommy Olsson håller med:
- Om vi ska kunna nå de uppsatta miljömålen så måste vi våga tänka nytt och inte bara putsa på det vi redan har. Det hjälper inte att göra om tidtabellerna eller förlänga bussarna, det lockar inga nya resenärer. Om jag åker bil till jobbet så tar det en kvart, om jag cyklar tar det en halvtimma, men om jag tar bussen så tar det 50-55 minuter. Med spårbil skulle jag kunna ta mig till jobbet på en halvtimma, och ändå hinna in på dagis efter vägen.
Spårbilar ett steg på vägen
Trots Tommys idoga lobbyarbete så finns det fortfarande inga konkreta planer på spårbilar i Karlskrona. Det tar tid att få acceptans för det nya. Besluten dröjer.
Karl-Henrik Robèrt, som sedan tjugo år tillbaka leder forskning om planeringsmodeller för framtidens hållbara samhälle, vet varför.
- Många beslutsfattare har för dåliga kunskaper om hållbarhet och vad det egentligen innebär. De riskerar att fatta beslut som längre fram står i vägen för det samhälle vi vill ha. De steg vi tar idag måste kunna följas av fler hållbara steg längre fram. Att tidigt satsa på spårbilar kan vara del av sådana tidiga, förlösande steg för ett lokalsamhälle.
Värdet i att vara först ut är också en kittlande drivkraft för flera av de kommuner som hittills är intresserat sig för spårbilar.
- Vi vill alltid ha fler besökare till Blekinge och en tidig satsning på spårbilar skulle förstärka Karlskrona som besöksmål, resonerar Gunvor Engström.
Titti Knutsson
Utställningen i Karlskrona 5-8 maj
Redaktionen 2010-05-10Läs nedan hur utställningen beskrevs i media.
Framtidens transportväg i Karlskrona går i luften
Blekinge läns tidning
Karlskrona vill testa spårbilar
Sydöstran